Voor 22 februari heeft Marc Van Driessen een programma samengesteld met als thema: "Zuid-Duitse barokmuziek". De componisten van dienst zijn Johann Pachelbel (1653-1706) en Georg Muffat (1653-1704)....

Hieronder vindt u het programma:

  • V: Ricercar in c (Johann Pachelbel), Toccata undecima delen 1 en 2 (Georg Muffat);
  • I: Toccata undecima deel 3 (Georg Muffat);
  • T: Ach, was soll ich, Sünder, machen (Johann Pachelbel);
  • O: Vater unser im Himmelreich (Johann Pachelbel);
  • C: Ciacona in f (Johann Pachelbel);
  • S: Toccata undecima delen 4 en 5 (Georg Muffat).

Met dit programma wagen we ons nog eens aan barokmuziek op het Merklin-orgel. De Zuid-Duitse barokmuziek heeft vaak een zangerigheid die een uitvoering op het groot orgel zinvol maakt.

Pachelbel en Muffat waren zo goed als exacte tijdgenoten. Terwijl Pachelbel vooral in Nürnberg en Midden-Duitsland actief was (o.a Erfurt, in de Bach-streek), kwam Muffat uit Frankrijk, verbleef hij een tijdlang in Italië en werkte hij nadien vooral in Wenen en Passau. Zijn stijl is dan ook meer een bewuste toepassing van verschillende Europese stijlen (Frans, Italiaans, Duits). Bij Pachelbel is er vooral veel minder Franse invloed.

Pachelbel is overbekend omwille van zijn Canon, maar de Ciacona in f is een minstens even prachtig werk, zangerig, gevarieerd en gevoelvol. Boven een korte dalende baslijn klinken een hele reeks variaties.

De toccata's van Muffat bestaan uit een reeks kortere delen, die in tempo en karakter onderling sterk verschillen. Zeker deze Toccata in c laat regelmatig de meer meditatieve kant van Muffat horen, passend in deze vastentijd, een periode die we overigens ook recht proberen te doen door de sterkste registers te laten zwijgen. - MvD -

Geen feed gevonden