Voor zondag 8 maart heeft Marc Van Driessen een programma samengesteld met als thema: "Erbarm dich Herr, o Herre Gott”. Er wordt muziek gespeeld van vier generaties Duitse componisten:

  • V: O Lamm Gottes unschuldig, J.S. Bach (1685-1750);
  • I: Erbarm dich mein, o Herre Gott, Versus 1, Heinrich Scheidemann (1595-1663);
  • T: Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, J.S. Bach;
  • O: Erbarm dich mein, o Herre Gott, Versus 2, Heinrich Scheidemann (1595-1663);
  • C: Erbarm dich mein, o Herre Gott, Johann Nikolaus Hanff (1663-1711);
  • S: Von Gott will ich nicht lassen, Dietrich Buxtehude (1637- 1707).

Met enkele koralen passend in de vasten- en boetetijd presenteren we hier enkele componisten uit Noord- en Midden-Duitsland die samen meer dan een eeuw overspannen. De Noord-Duitse orgelmuziek kende toen een ongekende bloei die hand in hand ging met de orgelbouwkunst daar. Heel wat prachtige en grootse instrumenten van toen zijn nog bewaard en ondertussen gerestaureerd, zoals die in Hamburg, Norden, enzovoort. Het centrum van de orgelactiviteit verschoof doorheen de 17de eeuw van Hamburg (met Scheideman, Praetorius en Weckmann) naar Lübeck (met Tunder, Buxtehude en diens leerlingen Hanff en Bruhns). Bach behoorde weliswaar tot het Midden-Duitse werkgebied, maar werd sterk door Buxtehude beïnvloed. Beroemd is het feit dat hij er een voetreis van 300 kilometer (van Arnstadt naar Lübeck) voor over had om een drietal weken bij Buxtehude te gaan studeren. De drie weken werden uiteindelijk drie maanden, iets waar zijn werkgever, de kerkraad van Arnstadt, niet mee opgezet was.

De meeste vandaag gespeelde koralen zijn heel expressief uitgewerkt, met ook veelvuldig gebruik van chromatiek, een opeenvolging van halve toonsafstanden, wat een gevoel van smart en lijden uitdrukt.

 

Geen feed gevonden